Van u als ouders, uw gezin, uw kind(eren), pleegouders en pleegkinderen registreren wij (persoonlijke) gegevens. Die gebruiken wij om onze hulp zo goed mogelijk af te stemmen op uw hulpvraag. Het gaat om:
De verwijsindex is een landelijk systeem waar professionals kinderen en jongeren in registreren, waarover zij zich zorgen maken. Dit is een verplichting vanuit de overheid. SY doet hieraan uiteraard mee. Dit alles heeft tot doel om de zorg zo goed mogelijk te coördineren en geen overbodige dingen te doen. Wij melden de naam, geboortedatum, adres en woonplaats in de verwijsindex. U kunt bezwaar aantekenen bij de gemeente.
Onze medewerkers handelen volgens de Wet verplichte meldcode bij huiselijk geweld en kindermishandeling als zij huiselijk geweld of kindermishandeling vermoeden. Daarndoor zijn alle professionals verplicht om vermoedens van huiselijk geweld en kindermishandeling te bespreken met Veilig Thuis. Dat wordt van tevoren aan de client gemeld.
De gegevens in onze systemen zijn o.a. beveiligd met toegangscodes.
Alleen mensen van SY die met de hulp aan uw kind te maken hebben, krijgen toegang tot uw gegevens. En onze collega's die verantwoordelijk zijn voor het invoeren en verwerken van gegevens.
Overzichten van onze cliënten geven een beeld over de hulp die wij verlenen. Wij zijn verplicht die gegevens aan de overheid ter beschikking te stellen o.a. voor verantwoording. Het gaat bijvoorbeeld om aantallen cliënten, gemiddelde plaatsingsduur, verhouding jongen/meisje, gemiddelde leeftijd en dergelijke. Deze overzichten gaan altijd over veel cliënten. Er staat nooit een naam of adres bij. Uw persoonlijke gegevens blijven dus geheim.
Informatie verstrekken mag zonder uw toestemming aan (interne of externe) medewerkers die direct bij de hulp betrokken zijn. Wij verstrekken alleen na uw toestemming gegevens aan andere personen of organisaties. Bij het verstrekken van gegevens houden wij rekening met: de noodzakelijkheid, of het ook met minder gegevens kan en of het in belang van de cliënt is.
De uitwisseling van gegevens gaat digitaal over beveiligde verbindingen die tenminste voldoen aan wettelijke eisen.
Wij bewaren uw gegevens nog 20 jaar na beëindiging van de hulp. Dat moet van de Jeugdwet. Daarna vernietigen wij uw gegevens. U krijgt hiervan geen bericht.
Volgens de wet moeten we je gegevens 20 jaar bewaren. Of langer als dat nodig is voor een goede hulpverlening. De periode van bewaren start op het moment dat je behandeling of begeleiding bij ons is afgerond. Voor dossiers van minderjarigen start deze termijn als de patiënt meerderjarig (18 jaar) wordt.
Voor SYzorgt geldt dat we met name vrijwillige hulpverlening bieden, dus geen verplichte ggz. Maar in het geval van de verplichte ggz geldt het volgende: De Wet Bijzondere Opnemingen Psychiatrische Ziekenhuizen (Bopz die tot en met 31-122019 werkzaam was) én op grond van de Wet verplichte ggz (Wvggz die vanaf 1-1-2020 geldt), bepaalt dat we het dossier na het einde van de maatregel 5 jaar moeten bewaren. Deze gegevens mogen we niet eerder vernietigen. Zelfs niet op jouw verzoek.
U heeft recht om de persoonsgegevens van uw zoon of dochter te bekijken. Is uw zoon of dochter tussen de 12 en 16 jaar, dan heeft u gezamenlijk inzagerecht. Vanaf 16 jaar heeft u voor inzage toestemming nodig van uw kind. Als dit tegen de belangen van uw kind is, kunnen wij u inzage in de gegevens weigeren. Dit laatste geldt bij elke leeftijd van uw kind en is in de wet bepaald.
U kunt ons vragen persoonlijke gegevens te verbeteren, die naar uw idee niet kloppen. Dit recht heeft u en ook uw kind vanaf 12 jaar. Volgens de wet zijn wij alleen verplicht te wijzigen als gegevens onjuist zijn, of niet in overeenstemming zijn met het doel waarvoor deze zijn vastgelegd.
U kunt ons schriftelijk verzoeken om uw gegevens te vernietigen. Wij wegen dit verzoek af tegen belangen van anderen en wettelijke verplichtingen. Bij toewijzing gaan wij binnen drie maanden over tot vernietiging.
Wil je je dossier inzien? Vraag het je behandelaar. Je mag het inzien met de behandelaar erbij. Zo kan hij of zij zaken in het dossier toelichten. Gegevens van en over anderen mag je niet inzien. Dit kunnen gegevens zijn van een naaste met wie je behandelaar heeft gesproken. Deze gegevens zijn tijdelijk onleesbaar gemaakt als je je dossier inziet.
Ter ondersteuning van de hulpverlening maken wij soms video's of foto's. Wij vernietigen die beelden binnen 3 maanden na afloop van de hulp.
Soms willen cliënten opnames maken van gesprekken met onze hulpverleners. Wij gaan ervan uit, dat dat met wederzijds goedvinden gebeurt en alleen in het belang van de hulp gebruikt wordt.
SYzorgt is niet verantwoordelijk voor opnames die gemaakt zijn door ouders, jeugdigen en andere aanwezigen (met videocamera's of mobieltjes). Onze medewerkers vragen ouders en andere aanwezigen om opnames te beperken tot de eigen kinderen.
Als SYzorgt zelf foto's of opnames maakt vragen wij (van tevoren) toestemming.
Wij doen regelmatig wetenschappelijk onderzoek. Het doel hiervan is om onze behandelingen te verbeteren. Hiervoor kunnen we gegevens – zonder de namen van patiënten – nodig hebben.
In sommige gevallen zijn gegevens zo bewerkt dat je niet meer kunt zien om welke patiënt het gaat. Of is het vragen van toestemming niet meer mogelijk. Bijvoorbeeld bij statistische gegevens. Dan vragen we geen individuele toestemming.
In alle andere gevallen zullen we individueel toestemming vragen middels een toestemmingsformulier.
Wij hebben een medewerker ‘gegevensbescherming’ in dienst. Die zorgt ervoor dat je privacy in orde is. Heb je een klacht over zaken die verband houden met de verwerking van je persoonsgegevens? Of met het uitoefenen van je rechten? Dan kun je contact opnemen met de functionaris gegevensbescherming. Je kunt deze medewerker mailen via info@syzorgt.nl ovv functionaris gegevensbescherming.
Komen jullie er niet uit? Dan kun je contact opnemen met of een klacht indienen bij de ‘Autoriteit Persoonsgegevens’ via: www.autoriteitpersoonsgegevens.nl